Fietsen voor een mooi doel, veel gelachen, lol gehad en heel hard gewerkt

Wij begonnen op de eerste dag in Bardonecchia met een ontbijt en een wandeling naar het dorp. Na mijn post op Facebook om €6000,- op te halen, liep het nog even storm en heb ik uiteindelijk ruim €6100,- opgehaald! Daar ben ik super trots op. Nogmaals dank aan iedereen die mij had gesponsord voor het onderzoek naar kanker. Uiteindelijk hebben wij als een team het schitterende bedrag van bijna €29.000 opgehaald, wat heeft bijgedragen aan een opbrengst van ruim één miljoen euro!

De eerste etappe: ‘Grand Départ’

De eerste dag is gereden, wat een dag. Drie beklimmingen in één etappe: Col du Mont Cenis, Col de Madeleine en het toetje de Col de L¨Iseran. Dit is de hoogste pas in Europa die begaanbaar is per racefiets. Dat hebben wij geweten!

Alle inspanningen zijn niets met wat mensen met kanker moeten doormaken. Wanneer ik aan het afzien was, heb ik regelmatig aan mijn overleden broer moeten denken. Ik ben trots op mijzelf en op ons team. Ik blijf zeggen dat wij het zonder onze begeleiders een stuk moeilijker zouden hebben. Op de twee controleposten stond de organisatie klaar met eten, drinken en ondersteuning.

Ook was het geweldig alle aanmoedigingen die wij kregen van alle vrijwilligers die langs het parcour stonden. Het was een geweldige omgeving met mooie vergezichten.

De tweede etappe: ‘Koninginnenrit’
Na een stevig ontbijt gingen wij ons klaarmaken voor de ‘Koninginnenrit’. Ik vroeg mij af of de rit van vandaag zwaarder zou zijn dan die van gisteren...
Direct vanaf de start was het klimmen met nog koude benen en een lage temperatuur. Op naar de Corner de Roselend, een echt mooie klim die begint in het bos en uiteindelijk uitkomt boven de boomgrens. Mooie uitzichten en tijdens de rit piepte de zon boven de bergen uit, heel gaaf om te zien. Na de klim hadden wij het hoogste punt bereikt. Daarna was een lange afdaling waarna de klim begon naar de Col des Saisies. Wij hadden constant uitzicht op de Mont Blanc, een prachtig uitzicht!

Wij hadden als laatste het toetje van de dag, de klim naar de Plaine Joux. Deze viel tegen, ruim twintig kilometer met gemiddeld 8% stijging. Het was mogelijk om deze klim over te slaan, maar dat deden wij uiteraard niet. Ik was blij want het uitzicht boven was echt geweldig! Wij zagen de Mont Blanc in zijn volle glorie.

De derde etappe: ‘Belle Vue’
Om half zes ging de wekker en zaten wij heerlijk aan het ontbijt. Kan je het voorstellen dat je ontbijt, terwijl de zon net achter de Mont Blanc zichtbaar wordt?

Wij verlieten de Alpen en gingen fietsen richting de Jura. Volgens de organisatie zou deze etappe een stuk makkelijker zijn dan de afgelopen twee dagen. Nou, ik kan jullie vertellen dat het wel anders was. Wij hadden 167 kilometer  met 2800 hoogtemeters gefietst. Het begin van de etappe kenmerkt zich door een lange afdaling. Daarna fiets je door naar de klim ‘Col de la Croisette’, gevolgd met een mooie afdaling. Daar maakten wij beelden van het meer van Annecy en van Genève.

De vierde etappe: ‘Groene Etappe’
Ik was benieuwd hoe ik mij voelde na drie dagen klimmen in de Alpen. De echte bergen hebben we achter ons gelaten, maar dat betekent niet dat het gemakkelijk zou worden. Wij begonnen met goed weer en het zonnetje deed zijn best terwijl wij bezig waren met de eerste klim van de dag. Ik voelde mij op dat moment goed en de klim ging soepel.

Tussen de eerste en tweede klim reden wij door een mooi dorpje. Direct na de 2e klim is de eerste stop, waar wij kort stopten vanwege de onheilspellende wolken die eraan kwamen. Regenjas in de achterzak en wij begonnen aan het tweede deel van het parcours. Helaas voor ons ging het regenen en waren de wegen minder dan de afgelopen dagen.

De vijfde etappe: ‘Ronde Toppen’

Waarom is de Vogezen en omgeving zo mooi groen in de zomer? Jullie raden het al, door de regen. In de nacht was heel veel gevallen en helaas voor ons vertrokken wij in de mist en motregen. Dat veranderde al snel in echte regen. Wat voelde ik mij beroerd gisteren. Na een slechte nacht had ik er heel serieus over nagedacht om niet te starten.

Maar het motto van ons team is: ‘opgeven is geen optie’. Dus… samen met Marcel en John waren wij gestart en bleven wij bij elkaar rijden. Na de eerste klim, direct na de start, begon ik mij alweer wat beter te voelen. Het zonnetje liet zich ook af en toe zien en aangekomen op controlepost één, was ik weer het mannetje. De sfeer op deze controlepost was heel goed, mede verzorgd door de begeleiders van team ‘BIS’. Deze heren, zo gek als een deur, zorgden al vijf dagen voor een goede sfeer gedurende de tochten. Met grote geluidsboxen hangend uit de auto gaven zij ons moraal om te fietsen!

De zesde etappe: ‘Ardennenoffensief’
Tijdens de avondetappe (evaluatie) was al gewaarschuwd voor het mindere weer en helaas had de weerman gelijk. Vroeg ontbijt, half zeven, en snel aankleden en mentaal voorbereiden op wederom een lange dag op het zadel.

Wij vertrokken zonder regenjas, maar binnen een half uur hadden wij de jas al aan. De regen duurde tot ongeveer half één. Lange wegen die op en neer gingen, zonder werkelijk iets interessants te zien. In de middag werd het gelukkig wat warmer en aangenamer. Ondertussen kregen wij bij de tussenstops heerlijke pannenkoeken en soep. Dat hielp veel voor het moraal.

Uiteindelijk reden wij 175 kilometer en 1750 hoogtemeters. Het was uiteindelijk zeker geen makkelijke dag. Met nog twee dagen te gaan, begon de finish steeds dichterbij te komen. Nog een zware dag door Luxemburg en daarna de Ardennen.

De zevende etappe: ‘Ardennenklassieker’
Een week geleden stond ik in Italië aan een onvergetelijke week. Een week later stonden wij aan de vooravond van de finish in Sittard. De zevende etappe was een dag waar wij Frankrijk zouden verlaten en in de Belgische Ardennen zouden finishen op de camping.

De Belgische Ardennen kenmerkte zich met korte maar venijnige klimmetjes. Met zes dagen in de benen (en andere delen van het lichaam) was het toch wel zwaar. Op controlepost twee waren mijn schoonouders en Liona aanwezig om ons een warm welkom te geven. Hier hadden wij heerlijk gegeten en daarna de laatste zestig kilometer van de dag. Uiteindelijk 181 kilometer en 2100 hoogtemeter gereden.

De laatste dag, de dag van de finish
Dan is het zo ver, de laatste etappe van de Tour for Life. Elf maanden aan voorbereiding en training om geld in te zamelen voor het Daniel den Hoed Fonds. Op verschillende manieren is het geld binnengekomen: Whatsapp, Facebook, werk, klantgesprekken en gewoon vragen. Met als hoogtepunt de toiletten schoonmaken bij de korfbalvereniging, waar ik veel geld mee heb opgehaald op een relatief makkelijke manier.

Na toch nog een redelijk zware etappe over bar slechte wegen, eindelijk de langverwachte aankomst op het Tom Dumoulin Bike Park. Om half zes stap je het bed uit en om kwart over zeven vertrek je met een temperatuur van één graden boven nul, kan je het je voorstellen?! Het was heel koud, maar de lucht was kraakhelder, dus het zou nog wel eens lekker warm kunnen worden.

Het ontvangst was geweldig! Als je dan de finish overkomt en je familie en vrienden weer ziet na een week afzien dan breekt er wel wat in je. Dan besef je toch weer hoe mooi het is om gezond te zijn en dit te kunnen en mogen volbrengen.

Acht dagen samen een tijd doormaken en er is geen kwaad woord gevallen. We hebben enorm veel gelachen, lol gehad en heel hard gewerkt. Wat begon als een doel voor mijzelf om iets te doen tegen de vreselijke ziekte kanker, liep uit tot een mooie ervaring met teamgenoten.

Ik wil hierbij nogmaals alle sponsoren die mij persoonlijk en als team hadden gesponsord bedanken voor de bijdrage, echt super! Ook de opbeurende appjes, mailtjes en sms'jes die jullie me hebben gestuurd.

Vriendelijke groet,
Johan

Vraag hier de informatiebrochure aan! Schrijf je direct in!
19-02-2019

Cookievoorkeuren

Functioneel. Noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Analytisch. Om bij te houden hoeveel mensen de website bezoeken.

Tracking. Om je een zo goed mogelijke ervaring te geven, de website te verbeteren, jou relevante informatie en advertenties te laten zien, en voor social media. Inschakelen